קרקעות להשקעה

קרקעות להשקעה

אין זה סוד ששוק הנדל"ן הפך לאפיק השקעה פופולארי עבור יזמים, חברות ומשקיעים פרטיים. אחד הנתיבים המפתים לעשיית רווח גדול מן הכסף שחסכתם הוא רכישת קרקעות לשם השקעה. מהם סוגי הקרקעות המתאימים לרכישה למטרות מכירה והשקעה בישראל כיום, מה כדאי לבדוק מראש, ממה להיזהר וממה להתרחק, זאת ועוד בשורות הבאות.

סוגי קרקעות שונים

 תוכנית המתאר הארצית של ישראל מייעדת כל קרקע למטרה מסוימת, ובעלי הקרקע אינם רשאים להשתמש בה בניגוד או לא בהתאם ליעודה. כך למשל, אם הינכם בעליה של קרקע חקלאית, אינכם רשאים לקיים בה פעילות שאינה חקלאית, או לבנות עליה מבני מגורים, מסחר וכיוצא בזה. בקרקע חקלאית ניתן לעשות שימוש רק לצורכי חקלאות, בקרקע למסחר ומשרדים ניתן לבנות מבנים למטרות מסחר או מבני משרדים בלבד, וכן הלאה. באופן כללי ניתן לחלק את הקרקעות בישראל לקרקעות חקלאיות, קרקעות למגורים, קרקעות למלאכה, תעשייה, משרדים ומסחר, וקרקעות המיועדות להיות שטחים פתוחים או נתיבי תחבורה.

רכישת קרקע מאדם פרטי

 רכישת קרקע מאדם פרטי היא אחת האופציות הפופולאריות בעסקי הנדל"ן. כאשר מדובר בקרקע חקלאית, הרכישה נעשית מתוך אמונה שניתן יהיה בעתיד להפשיר את הקרקע לבנייה, ואז בפני הרוכש יעמדו מספר אפשרויות למימוש רווחים. בין אם יבחר בעל הקרקע לבנות עליה נכס ולמוכרו, למכור את הקרקע לאחר שהופשרה וערכה טיפס, או לחבור ליזם שיבנה נכס גדול על השטח, תמורת זכויות לדירה בפרויקט לאחר שתושלם הבנייה. ברכישת קרקע חקלאית חשוב לוודא שאכן הקרקע בבעלות פרטית, ולא קרקע הנמצאת בבעלות מנהל מקרקעי ישראל.

תמ"א 38

 תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38 נועדה לעודד חיזוק מבנים שאינם מוגנים בפני רעידות אדמה. תמ"א 38 מאפשרת הטבות בזכויות הבנייה, קיצור הליכים בירוקראטיים ועוד הקלות שמתבטאות בסופו של דבר ברווח ליזמים, לקבלנים ולבעלי הדירות. פרויקטים מוצלחים של תמ"א 38 מניבים רווחים לכל מי שמעורב בהם, כולל בעלי הדירות בבניין המקורי, היזמים והקבלנים.

קרקע לתעשייה

 השקעה בקניית קרקע המיועדת לתעשייה מבטיחה לרוכש את האפשרות להשכיר את הקרקע בעתיד למפעלים וחברות, ובכך לזכות בהכנסה פסיבית לטווח זמן ארוך. אם הקרקע נרכשה לפני שהופשרה לבנייה לתעשייה, פוטנציאל הרווח גדול אף יותר.

רכישת קרקע חקלאית להפשרה

 ברכישת קרקע חקלאית טמונה הבטחה גדולה לרווח, אולם הבטחה זו יכולה להתממש רק אם תרכשו את הקרקע הנכונה, שאכן תופשר בסופו של דבר. ההבדל בין מחירה של קרקע חקלאית, עליה לא ניתן לבנות, ובין מחירה של קרקע שהופשרה לבנייה הוא גדול, וניתן לממש רווח כבר לאחר ההפשרה במכירת השטח למשקיעים ויזמים. בנוסף, ניתן לבנות על הקרקע ולמכור את הנכס, או לחבור לחברה או יזם תמורת זכויות לדירה בפרויקט לאחר שהבנייה תסתיים.

 ממה צריך להיזהר

 השקעה בקרקע להפשרה היא מצד אחד בעלת פוטנציאל רווח גבוה, אך מצד שני מדובר בסוג של הימור, שכן הרווח הגדול טמון ברכישת הקרקע טרם שהופשרה, מבלי שניתן לקבוע בוודאות שהקרקע תופשר. במידה ובקשת ההפשרה תיענה בסירוב, כספכם עלול לרדת לטמיון. משום כך, ראוי לנקוט משנה זהירות כאשר אתם שוקלים איזו פיסת אדמה לרכוש.  שימו לב לנקודות הבאות:

  • ממי אתם קונים את השטח – ראשית יש לוודא שהקרקע אותה אתם מעוניינים לרכוש היא בבעלותו של המוכר, וכי יש לו את הסמכות והזכות החוקית לעשות זאת. במקרה של רכישת קרקע חקלאית להפשרה וודאו שהקרקע אינה בבעלות מנהל המקרקעין, שכן אז יש סיכוי שלא תרוויחו מן העסקה.
  • מיקום – כשמדובר בקרקע חקלאית להפשרה, חפשו חלקות סמוכות לערים מבוססות בהן האוכלוסייה היא ממעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה, ושקיימת בהם צמיחה דמוגרפית. שולי יישובים אורבאניים הן המקום בו הכי סביר להניח שייבנו בעתיד שכונות חדשות, ובדרך כלל התמ"א מייעדת שטחים אלו לבנייה עתידית. הסיכוי שיאשרו הפשרת חלקות מרוחקות משולי העיר אינו גדול.
  • התרשמות אישית – כשאתם מחפשים קרקע להשקעה, אל תסתפקו בתיאורים של השטח מפיו של מי שמעוניין למכור לכם אותו. בקרו במקום עצמו כדי לראות שאין בשטח או בסמוך אליו מפגעים, כמו מפעלים מזהמים, כבישים סואנים וכיוצא בזה.
  • בירוקרטיה – גם אם מבטיחים לכם שאתם רוכשים קרקע מופשרת, או קרקע בתהליכי הפשרה מתקדמים, בדקו את מצב הקרקע במנהל ובוועדות הבנייה המקומיות והמחוזיות, כדי לוודא שאינכם מוציאים את כספכם לחינם.

                                                       

מזעור סיכונים

 השקעה ברכישת קרקע חקלאית בתקווה שהיא תופשר לבנייה היא סוג של הימור, וככל שהסיכוי לרווח גבוה יותר, כך גם הסיכון שהקרקע לא תופשר ושאתם תיוותרו עם קרקע שאין לכם מה לעשות איתה, וללא החסכונות שלכם. משום כך, יש לשקול בכובד ראש איזה שטח לרכוש, ולא למהר או לפעול בפזיזות. בדקו את מצב הקרקע במנהל ובועדות הבנייה, התייעצו עם מביני עניין, גשו לשטח המדובר והתרשמו מסביבתו. אם אתם חדשים בתחום, וחשים שאין לכם את הכלים לבצע החלטה מושכלת לבדכם, היעזרו באנשי מקצוע או בחברות המתמחות בתחום, שידעו לאתר עבורכם שטחים מתאימים ולהזהירכם מפני טעויות. כאשר אתם רוכשים קרקע להשקעה מחברה שמשווקת פרויקט עתידי, בדקו שהפרויקט אכן ריאלי, שהוגשו תכניות בנייה, ושתהליכי הפשרת הקרקע, במידה ואילו נדרשים, אכן החלו.

השקעה לטווח ארוך

 רכישת קרקע להשקעה היא דרך מצוינת לשמור על ערכו של הכסף שחסכתם, ולעזור לכסף לעבוד בשבילכם. יחד עם זאת, חשוב להתאים את ציפיותיכם למציאות, ולזכור שעד שתתחילו לראות רווחים מן העסקה יחלוף זמן רב. קיימות אפשרויות שונות לרכישת קרקעות להשקעה וכדאי לשקול מראש את כל האופציות הקיימות, כדי לבדוק איזו השקעה היא המתאימה לכם ביותר, הן מבחינת רמת הסיכון והן מבחינת משך הזמן המשוער שיחלוף עד שההשקעה שלכם תניב רווחים.

אחד מאפיקי ההשקעות הפופולארים בישראל הוא השקעה בקרקעות לטובת פוטנציאל תשואה עתידית במקרה של הפשרת קרקעות

שוק הנדל"ן בישראל הוא אפיק פופולארי להשקעה בעלת פוטנציאל רווח גבוה בהרבה מאפיקי חיסכון רגילים. אחד מאפיקי ההשקעה שזוכים לפריחה כיום הוא רכישת אדמות חקלאיות.

השקעה בקרקע חקלאית המועמדת להפשרה היא פיתרון פופולארי למי שברשותו סכום כסף ומחפש דרכים להעלות את ערכו. 

האם יש סיבה להשקיע בקרקעות בישראל כאשר ישנן הזדמנויות השקעה ברחבי העולם? מדוע משקיעים מחפשים להשקיע דווקא בישראל?